Као место на коме су направљени први кораци ка оснивању војне авијације, у Нишу су подигнута два споменика онима који су погинули бранећи наше небо. Оба споменика су дела наших вајара, носе снагу и одважност и одржавају сећање на поносне пилоте који су пали заједно са својим „гвозденим птицама“.
На почетку Првог светског рата Србија је била једна од 15 земаља у свету које су имале своје војно ваздухопловство и једна од пет чији су ваздухопловци, између осталог, имали ратно искуство. Командант наше ваздухопловне команде био је мајор Коста Милетић, а командир ваздухопловне ескадре капетан Јован Југовић. Војни аеродром са шест платнених хангара за смештај авиона и опреме налазио се на широком пољу у атару села Трупале, у близини Ниша.
Занимљиво је да се први аеродром у Краљевини Србији налазио на Трупалској пољани, управо због тога почетак и развој српске војне авијације везани су за Ниш и за Први балкански рат. По наређењу војводе Радомира Путника 24. децембра 1912. формирана је Ваздухопловна команда у Нишу, која је у свом саставу имала Аеропланску ескадру са 12 авиона, Балонско одељење са три балона, Водоничну централу и Одељење голубије поште.
Пилоти су били обучавани у Француској, одакле је и набављана сва неопходна авио опрема. Браниоци нашег неба били су смештени у згради Инжењеријске касарне, а Балонско одељење и Одељење голубије поште у Медошевцу на локацији на којој се иначе налази данашњи аеродром. После Првог светског рата овај аеродром је обновљен и проширена је комплетна аеродромска инфраструктура.
У саставу балонских јединица 1924. је формирана прва метеоролошка станица, а 1929. од балонских јединица настала је 5. балонска чета, која је 1935. премештањем свих балонских група Војске Краљевине Југославије у сам Ниш, прерасла у 1. балонски батаљон. До Другог светског рата на аеродрому се налазио 5. ваздухопловни пук, а 1. априла 1938. формирана је 5. ваздухопловна база која је у свом саставу поред авиона имала и аутожирску групу, претечу хеликоптерских јединица.
Од 1944. на нишком аеродрому се континуирано налазе ваздухопловне јединице, а 25. фебруара 1953. формирана је 161. ваздухопловна база. Овде су били стационирани 119. Хеликоптерски пук и Шездесет трећа падобранска бригада, транспортна авијација, хеликоптерске и падобранске јединице. Генерације ваздухопловаца градиле су богату традицију нишког и српског ваздухопловства.
Споменик у част војном ваздухопловству
Све ово били су кључни разлози за подизање споменика у част војном ваздухопловству који би се налазио у Нишу. Један од њих налази се у самом центру парка на Тргу 14. октобар, на издигнутом платоу поред фонтане. На његовом мермерном постаменту је бронзана скулптура која приказује више авиона у лету са усправно постављеном ракетом, представља рад вајара Александра Шакића. На споменику који је откривен на Дан ваздухопловаца 21. маја 1960. године се такође налази и текст: „Палим друговима ваздухопловцима“.
Споменик Српској авијацији
Међутим, овај споменик није усамљен и поред њега у Нишу се налази још један који је посвећен Српској авијацији. Он је свечано откривен 2002. у централном делу парка на Тргу Мије Станимировића, испред зграде некадашње Команде авијације, поводом прославе 24. децембра, дана када је 1912. код Трупалских шума, недалеко од Ниша, формирана Ваздухопловна команда Краљевине Србије и изграђен први војни аеродром.
Бронзана скулптура крилатог Икара, рад академског вајара Владана Ашанина, постављена је на високом бетонском стубу, а одмах испод ње налази се бронзани грб Србије. На косо постављеном бочном делу, који асоцира на крило авиона, налази се бронзана макета клипног авиона с почетка XX века.
И.Терзић